Beskrivelse
Dyrk din egen bio benzin eller Jetbrændstof
Luftfartsbrændstoffer kan i højere grad erstattes af biobrændstoffer såsom jatropha-olie end brændstoffer til andre former for transport.
Der er færre fly end biler eller lastbiler og langt færre jettankstationer at konvertere end tankstationer.
For at opfylde den årlige efterspørgsel efter flybrændstof, baseret på efterspørgslen i 2008 (brændstofforbruget er siden vokset), vil et areal med landbrugsjord, der er dobbelt så stort som Frankrig, skulle beplantes med jatropha, baseret på gennemsnitlige udbytter af modne plantager.
Den 30. december 2008 fløj Air New Zealand den første vellykkede testflyvning fra Auckland med en Boeing 747, der kørte en af sine fire Rolls-Royce-motorer på en 50:50 blanding af jatropha-olie og jet A-1-brændstof. I samme pressemeddelelse annoncerede Air New Zealand planer om at bruge det nye brændstof til 10 % af dets behov inden 2013.
På tidspunktet for denne test var jatropha-olie meget billigere end råolie, og kostede anslået 43 USD pr. tønde eller omkring 1/3 af lukkekursen den 4. juni 2008 på $122,30 for en tønde råolie.
Den 7. januar 2009 gennemførte Continental Airlines med succes en testflyvning fra Houston, Texas med en 50/50 blanding af alger/jatropha-olie-afledt biobrændstof og Jet A i en af de to CFM56-motorer i et Boeing 737-800 Next Generation jetfly .
Den to timer lange testflyvning kan markere endnu et lovende skridt for flyindustrien til at finde billigere og mere miljøvenlige alternativer til fossilt brændstof.
Den 1. april 2011 gennemførte Interjet den første mexicanske testflyvning med biobrændstoffer til luftfart på en Airbus A320. Brændstoffet var en 70:30 traditionel jetbrændstof biojet-blanding produceret af Jatropha-olie leveret af tre mexicanske producenter, Global Energías Renovables (et helejet datterselskab af USA-baserede Global Clean Energy Holdings), Bencafser S.A. og Energy JH S.A. Honeywells UOP behandlede olie til Bio-SPK (syntetisk paraffinisk petroleum). Global Energías Renovables driver den største Jatropha-farm i Amerika.
Den 28. oktober 2011 gennemførte Air China den første succesrige demonstrationsflyvning af et kinesisk flyselskab, der brugte jatropha-baseret biobrændstof. Blandingen var en 50:50 blanding af konventionelt jetbrændstof blandet med jatropha-olie fra China National Petroleum Corp. 747-400’eren drev en af sine fire motorer på brændstofblandingen under den 1-times flyvning omkring Beijing lufthavn.
Den 27. august 2018 gennemførte SpiceJet den første succesrige testflyvning af et indisk flyselskab, som brugte jatropha-baseret biobrændstof. Forholdet mellem konventionelt jetbrændstof og jatropha-olie var 25:75.